„Deci dumneavoastră aţi fost pe-aici de dimineaţă?”. „Da”, i-am confirmat supraveghetoarei de sală, eu eram cel care înainte de ora deschiderii se oprise pe bicicletă în faţa intrării, fotografiase cu telefonul mobil programul de lucru, ca să nu-l uite, după care-şi văzuse de drum. Au anunţat-o, de îndată ce-a venit la muncă, cei doi angajaţi ai firmei de pază care cu vreo şapte ore înainte, timp de un minut, mă urmăriseră de la câţiva metri cu mult interes. La noul Muzeu al Sportului din Bucureşti, niciun vizitator nu trece neobservat; asta pentru că, de fapt, niciun vizitator nu prea trece pe acolo.
În septembrie
2011, la inaugurarea elegantei Case Olimpice pe care o împarte cu Comitetul
Olimpic şi Sportiv Român şi Federaţia de Rugby, m-aş fi aşteptat ca muzeul să
se relanseze cu toată nerăbdarea şi energia reprimată a perioadei în care i-a
lipsit un sediu adevărat. Dar după aproape un an acesta părea cuprins, în
clădirea cea nouă din Piaţa Arcului de Triumf, de aceeaşi adormire din
vremurile petrecute într-o anexă anonimă a Muzeului Naţional de Istorie. Nimeni
şi nimic nu te întâmpină la parterul pustiu, unde rămâi dezorientat câteva
clipe, până observi că expoziţia se află la primul etaj. Ajuns în capul scării,
mi-am rotit de câteva ori privirea prin sală înainte s-o remarc, parcă ascunsă
într-un colţ, pe supraveghetoare, pe care am salutat-o ca să sparg liniştea
grea - şi ca să-mi confirm că am voie să mă aflu acolo. Nu-ţi ia mai mult de
10-15 minute să treci în revistă exponatele care ilustrează începuturile
româneşti ale sportului organizat şi succesele noastre de-a lungul timpului în
diverse discipline: sabia lui Mihai Covaliu, o parte a costumului de scrimă al
lui C. H. Rosetti, reviste, regulamente, mănuşile de box ale lui Nicolae Linca,
o pagaie a lui Patzaichin, cupe mondiale câştigate de echipele de handbal
feminin şi masculin, echipamente purtate de Hagi, Violeta Beclea şi Ionela
Ţârlea, colanul olimpic al lui Ioan Kunst Ghermănescu, medalii olimpice
câştigate de Mihaela Peneş, Ştefan Petrescu, Ştefan Pongratz, Costică Olaru sau
Aurel Vernescu şi, atârnate de panouri, fotografii - nenumărate - din
competiţii cu Constantina Diţă-Tomescu, Gabriela Szabo, Doina Melinte, Maricica
Puică, Alina Dumitru, Nicu Vlad, Iolanda Balaş, Ivan Patzaichin, Ionel Drâmbă,
Elisabeta Lipă, Camelia Potec, Lavinia Miloşovici, Sandra Izbaşa, Nadia,
Daniela Silivaş... Expoziţia cu care muzeul se prezintă în faţa publicului
este, din păcate, la fel de superficială şi plictisitoare ca enumerarea de mai
sus: pe neavizaţi nu-i învaţă nimic, iar împătimiţilor nu le stârneşte emoţia trăită în arenă sau chiar în faţa
televizorului. Însoţite doar de mici etichete cu explicaţii succinte, obiectele
-multe chiar interesante- din vitrine sunt despuiate de poveştile care
transformă o bucată de metal în medalie, un sportiv în erou şi o victorie în
legendă.
Supraveghetoarea, cu care am intrat în vorbă la
plecare, nu încearcă să-mi schimbe impresia. Muzeul nici nu este deschis
oficial, îmi spune ea, expoziţia asta temporară este doar ca să aibă ce arăta
în caz că vine cineva -ceea ce nu prea se întâmplă. La subsol sunt depozitate
de zeci de ori mai multe obiecte valoroase, iar idei de a le etala există, dar
lipsesc condiţiile, banii şi oamenii. Securitatea este atât de slabă încât
nimeni nu riscă să le aducă aici (o statuetă-trofeu a şi fost, de altfel,
furată în trecut), o vitrină nouă, pe jumătate cât cele împrumutate pentru
moment de la MNI, costă multe sute de euro, iar instituţia are doar cinci
angajaţi - cu tot cu contabila şi directorul, care a pus şi el osul la treabă
când cu organizarea expoziţiei. Câteva zile mai târziu, la telefon, directorul
avea să confirme cele aflate. Muzeul nu este vizitat fiindcă nu s-a făcut
promovare actualei „improvizaţii”, pentru care s-a luat decizia să nici nu se
perceapă taxă de intrare. Aflându-se pe un veritabil „ax muzeal” în zona
Kiseleff, el are toate şansele să atragă pe viitor: există planuri pentru o
expoziţie permanentă, multimedia, care să valorifice spaţiul disponibil (parter
şi cele două etaje), însă aceasta va fi gata la abia un an de la realizarea - cândva -proiectului
de către arhitecţi. Mizează, aşadar, pe sprijinul COSR şi al Autorităţii
Naţionale pentru Sport și Tineret, de care aparţine. Ca un detaliu, cei de acolo nici nu ştiau
numărul de telefon al muzeului; mi-au mulţumit însă că le-am dat ideea să-l aibă
la îndemână, pentru orice eventualitate...
Când părăseam muzeul în acea duminică de sfârşit de iulie și început de
Olimpiadă, am remarcat în vitrina din capul scării un memento al Jocurilor londoneze din 1908: o micuță medalie anonimă, câştigată de nu-se-ştie-cine în
nu-se-ştie-ce probă. 104 ani mai târziu, chiar în acele zile, medaliile puse în joc tot la Londra erau cele mai mari și mai
grele din istoria modernă a competiției. Sportivii români nu aveau să se întoarcă însă cu prea multe acasă, rezultatele delegației
fiind cele mai slabe în aproape jumătate de secol. Gândindu-mă de atunci la frumoasa clădire de lângă Arcul de Triumf, născută dintr-o glorie, iată, nu doar greu de
repetat, ci și greu de reprodus, mi-am adus aminte de frământările lui Thomas Buddenbrook din romanul de Nobel al lui
Mann, care-și compara recentele succese - alegerea ca senator și locuința nou construită - cu
lumina unei stele în realitate stinse. Și care-și întărea
presimțirile cu un vechi proverb turcesc: „ 'Când casa e gata, vine şi moartea'. Nu trebuie să
fie numaidecât moartea. Dar declinul... coborâșul...
începutul sfârșitului...”
* publicat în ”Viața medicală”, numărul 37 (1.183) din 14 septembrie 2012
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu