Zilele astea a aparut un nou spot cu sportivi romani celebri. Ideea de a folosi astfel de oameni nu-i deloc originala- ii vedem pe actualii si mai ales pe fostii nostri campioni in reclame pentru tot soiul de produse: bere, iaurt, aparate de ras, banci. La cat de frecvent le e folosita imaginea, ai crede ca Romania e un loc in care sportul este la putere iar sportivii sunt adevarate exemple, daca n-ai sti cat de sedentari si obezi suntem, de la copil la pensionar.
Dar ca sa revin, noul spot la care ma refer ar avea chiar o intentie nobila. Marii nostri sportivi sunt infatisati in ipostaze cu totul diferite de cele care i-au facut celebri: Gabriela Szabo sta cu nasul in calculator, Elisabeta Lipa este postarita, Nadia lucreaza intr-un hipermarket, Hagi zugraveste, Doroftei este mecanic, Nastase sta cu o boneta pe cap si orneaza un tort, iar Mutu este portar la un hotel. Totul ca sa ilustreze o campanie de sporire a atractivitatii sportului, desfasurata de Ministerului Tineretului, al carei slogan este "Lasa-ti copilul sa devina legenda". Acuma, poate caut eu nod in papura; dar mi se pare ca un astfel de spot poate fi un pic ofensator pentru diversele categorii profesionale redate. Pentru ca, desi nimic nu da senzatia de degradant sau urat, tot ansamblul- muzica, ambienta, atitudinea jucata cu mai mult sau mai putin talent- inspira melancolie sau chiar tristete. Tristetea ca uite, sunt un amarat de zugrav sau mecanic in loc sa fiu fotbalist sau gimnasta. Eu cred ca orice meserie are utilitatea ei, nu numai cea de bancher, inginer sau avocat; ca e nevoie si de postasi, si de maturatori, si de vanzatori si ca lipsa oricarei categorii ar dezechilibra societatea. Atata timp cat esti cinstit si bun la ceea ce faci, poti trai chiar zi de zi satisfactia jobului pe care-l ai si nu numai ca n-ai de ce sa te jenezi, dar te poti si mandri; iar eu unul ma adresez cu "dumneavoastra" si gunoierului, si doctorului. A fi anonim nu-nseamna ca esti ratat, iar vedete se viseaza zilele astea o gramada de figuri triste.
Repet, intentia e probabil buna, dar realizarea n-o gasesc deloc reusita si pare mai mult un efort de vizibilitate al unui minister proaspat reinfiintat. Noua insa ne lipsesc lucrurile palpabile, actiunile concrete: adevarate ore de educatie fizica in scoli, cu terenuri, echipamente si dusuri, parcuri cu alei nepietruite ca sa poti face jogging fara sa-ti rupi coloana, stadioane si sali polivalente moderne, unde spectatorii sa poata veni cu drag. Abia daca le-am avea pe astea si romanii ar fi tot indolenti, un spot de incununare ar avea un rost. Pana atunci, insa, la fel ca-n cazul altei campanii ce-i foloseste pe vesnicii Hagi, Nadia si Ilie-"Romania, the land of choice", totul e de fatada, forma fara fond. That's what we do best.
vineri, 12 iunie 2009
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu