luni, 25 mai 2009

Goana (a boring story)

Din cand in cand sunt atat de cuprins de pasiunea pentru cate un autor incat as face orice sa-i gasesc si citesc toate cartile. In cazul unora, este mai usor, cum a fost acum doi ani, cand in vreo 6 luni am citit toate cele zece romane ale lui Kundera- pentru ca se gaseau. Alteori insa, este mai greu, sau chiar foarte greu; atunci intra in actiune o trasatura mai putin conturata a mea- consecventa.
Intaia si cea mai de durata astfel de experienta a fost cu primul scriitor pe care l-am imbratisat in totalitate, Knut Hamsun. Si am asteptat timp de vreo noua ani sa dau de una din cele mai celebre scrieri ale lui, "Foamea", cautand-o chiar si pe alt continent, pana sa o obtin, in fine, sub forma unei reeditari- insasi cautarea cartii asteia ar putea constitui un scurt roman.
Anul trecut am fost impresionat pana la zguduire de "L-am servit pe Regele Angliei" de Bohumil Hrabal, un ceh foarte prolific dar din care nu se mai gasea nimic pe la editurile noastre mai mari; am reusit sa aflu ca aparusera totusi multe titluri ale sale la o mica editura a cehilor si slovacilor din Romania, taman din Nadlac. Numai ca sa incerc sa tratez cu ei trimiterea prin posta a cartilor mi-a depasit orice resursa de diplomatie si elocventa-pur si simplu nu te puteai intelege, nici prin telefon, nici prin mail, cu oamenii aia, impletire nefericita a defectelor cehesti si ardelenesti; mi-a sarit in ajutor sor-mea, cu inepuizabilele sale relatii si toata problema s-a rezolvat doar prin prezenta fizica a unui prieten de-al ei in Nadlac-dar am obtinut ce-am cautat, primind astfel un foarte frumos cadou de ziua mea din anul asta.
Tot anul trecut am dezvoltat o pasiune parjolitoare pentru Charles Bukowski- si se pare ca in acelasi timp si multi alti conationali, pentru ca imediat ce-am ajuns sa ma dezmeticesc de valoarea lui, n-am mai reusit sa gasesc in nicio librarie cartile care pana atunci erau pe toate drumurile; cel putin "Factotum" am cautat-o, cum mai spuneam si intr-un post mai vechi, peste tot, inclusiv in alte orase si cu greu am reusit sa dau de ea pe internet, undeva la Satu-Mare, dupa cateva luni.

Ei bine, anul acesta, in a treia zi de Pasti, am avut parte de o bucurie catusi de putin religioasa. S-o iau insa de la pas'opt: Prin 2005 am remarcat intr-o librarie un titlu care-mi placea foarte mult -"Iarna vrajbei noastre", preluat dintr-o piesa de Shakespeare si care in engleza suna,tineam minte de prin filme, foarte percutant si impresionant- "Now is the winter of our discontent/ Made glorious summer by this sun of York"; despre autor nu stiam nimic- John Steinbeck. Dar cartea a fost o placere, iar dupa intoarcerea din State, in iarna anului acela, am cautat sa citesc tot ce puteam gasi: au urmat "La rasarit de Eden", "Cartierul Tortilla", "Soareci si oameni", "Pasunile raiului", "Fructele maniei", "Nopti fara luna"-toate, trepte care ma duceau mai sus pe scara incantarii si entuziasmului fata de acest scriitor.
Cum editura care ii dedica actualmente o serie de autor nu mai tinea pasul cu cerintele mele, am inceput sa caut la anticari- iar anul trecut, "Eu si Charley descoperim America", o carte ce documenteaza calatoria lui Steinbeck si a catelului sau pe cuprinsul SUA si aparuta la noi prin '67, m-a dat pe spate- nu cred ca mai am vreo carte atat de subliniata si de adnotata. Tot anul trecut, in frenezia ce m-a cuprins dupa citirea acelei ultime carti, am dat cu bucurie de un alt titlu, si ala aparut prin '70- "Joia dulce"; numai ca apucandu-ma s-o citesc, aflu ca este un soi de continuare a unei alte carti, "Cannery row" in original; a urmat o cautare frenetica dupa orice traducere, oricat de veche a cartii aleia si intr-un final am descoperit ca ar exista una, datand din '95, sub titlul "Strada sardelelor", la Nemira. Credeam c-am intrat in linie dreapta, ca pana s-o obtin mai era un pic; m-am inselat insa; am cautat pe okazii, unde inainte gasisem tot soiul de raritati, am fost pe la anticari din Bucuresti si alte orase, dar se uitau la mine ca la o ciudatenie, de ajunsesem sa ma indoiesc de mine si de faptul ca acea carte chiar exista. M-am lasat batut o perioada, pana in aprilie, cand la Carturesti am dat peste cartea asta in engleza; chestia asta m-a mobilizat din nou, iar am cautat pe okazii, iar am mers la anticari, iar sprancene ridicate, dar acum aveam dovada; am ofertat din disperare chiar o alta blogger-ita -mandria deja nu mai avea rost-, care ii facuse o recenzie entuziasta cu doi ani in urma, - fara rezultat; intr-un final insa, cautand pe a mia pagina de net am dat peste un exemplar al cartii asteia; mi-a fost si frica sa strig "victorie!"-mi-era sa nu sperii vanzatorul; abia atunci am intrat in linie dreapta, iar cartea-frumoasa, necitita, abia atinsa, si-a gasit locul in biblioteca, intre suratele sale Steinbeck-iene. Ce bine mi-ar prinde perseverenta asta in viata reala!

Va las cu un citat din aceasta carte drept dovada a faptului ca totul a meritat:
"Mi s-a parut intotdeauna ciudat, continua Doc. Insusirile pe care le admiram la oameni, bunatatea si generozitatea, sinceritatea, onestitatea, intelegerea si sensibilitatea, sunt cortegiul de atribute ale esecului in sistemul nostru. Si acele trasaturi pe care le detestam-violenta, lacomia, avaritia, pofta de inavutire, meschinaria, egoismul- sunt atributele succesului. Si asa se face ca in timp ce oamenii le admira pe primele, iubesc produsul celorlalte"

2 comentarii:

Anonim spunea...

Salut.Mai tii minte unde ai gasit Strada Sardelelor? Si eu o caut de mult.

Mihai spunea...

intamplator o vazusem zilele trecute pe okazii.ro, unde se gasesc multe lucruri; din pacate, adineauri nu mai erau, se cumpara repede din ce vad. eu am luat-o de pe cartiprivate.ro, unde vad ca e afisata si acum, dar trebuie sa le trimit lor un mail s-o intrebi daca o mai au si la ce pret; ei sunt de prin timis, ar fi putut fi mult mai usor cu okazii..in orice caz, succes! cartea merita!