luni, 11 august 2008

Esecuri

Sunt destui cei pe care i-am auzit ca daca se apuca de o carte, atunci sigur o termina, indiferent daca le place sau nu.In ce ma priveste eu nu gandesc la fel.Nu pot termina ce nu-mi place iar la cate carti am ajuns sa-mi cumpar de ceva vreme incoace, era de asteptat ca, desi nu achizitionez fara disceramant, sa fie destule cele pe care sa nu le pot citi pana la capat sau, dupa caz, sa nici nu pot sa le incep bine.Iata cateva dintre ele si povestea lor, intr-o ordine aleatorie:

Manastirea din Parma-Stendhal-am privit-o ca pe un soi de recomandare din partea lui Kundera, care face referire la ea intr-unul din romanele sale; tin minte chiar ca am alergat prin cateva librarii ca s-o gasesc in seara de iarna in care mi s-a pus pata ca s-o cumpar; insa, cu cateva exceptii, mi s-a parut absolut plictisitoare, opinie pe care acum cateva zile am constatat ca o impartasesc cu Hemingway;cred ca am citit din ea cam o treime inainte de a ceda.

Tot printre recomandarile lui Kundera se numara si Ratacirile elevului Torless-Robert Musil; pe asta am inceput-o de doua ori si de fiecare data plonjonul prea rapid intr-o introspectie greoaie (o fi vina traducerii?) m-a facut sa ma las pagubas; cu toate astea, voi mai incerca si pe viitor s-o imblanzesc; am vazut ca la Polirom se pregateste o selectie in doua volume din Omul fara insusiri, pe care cu siguranta o sa mi-o iau.

Una din putinele carti din ultimii ani pe care le-am cumparat din cauza marketingului galagios a fost Ma numesc Rosu a lui Orhan Pamuk; si pe asta am inceput-o de doua ori si nu cred ca voi mai incerca prea curand s-o reincep; tin minte ca am cumparat-o pentru ca mi-a placut mult inceputul, dar dupa aia am dat peste prea multe arhaisme si cuvinte specifice care imi intrerupeau lectura, asa ca mi-am pierdut rabdarea si am renuntat, desi ideea cartii s-ar putea sa fie interesanta.

Unul din autorii mei preferati este John Steinbeck, asa ca atunci cand am descoperit intr-un coltisor la Carturesti o scriere despre care nici nu stiusem, Scurta domnie a lui Pepin al IV-lea, am cumparat-o fara sa ma gandesc prea mult, asteptandu-ma la un regal, in lumina lecturilor precedente; inedita prezenta a lui Radu Paraschivescu in calitate de traducator nu mi s-a parut de rau augur; insa dorinta as zice incrancenata de a face sa-mi placa aceasta scriere s-a impiedicat de stilul diferit de tot ceea ce citisem de la el in trecut si de ideea, in opinia mea, destul de nefericita a cartii; am abandonat fara regrete lectura pe la jumatate, in schimb urmatoarele carti ale lui-Fructele maniei si Nopti fara luna mi-au placut mult; iar acum ma pregatesc pentru Eu si Charley descoperim America si Joia dulce.

Unul, niciunul si o suta de mii a lui Pirandello am luat-o pentru ca era la reduceri iar intentia mi s-a parut foarte buna; am gasit insa ca repeta prea des aceleasi idei in feluri nu suficient de diferite si, cum era si prea cald ca sa am suficienta rabdare, am pus-o la baza teancului de carti pe care le-am gasit mai interesante; o sa-i mai vina randul,candva.

Tropicul Cancerului nu cred ca mai are nevoie de prezentari; mi-am cumparat-o din Colectia Cotidianul si am inceput-o de doua ori, ultima data recent, in ceea ce se dorea o continuare la Sarbatoarea de neuitat a lui Hemingway in ce priveste descrierea atmosferei pariziene; mi s-a parut incalcit si am renuntat; probabil ca o voi mai lasa ceva pana s-o atac din nou.

Imediat dupa am incercat Amantul doamnei Chatterley a lui D.H.Lawrence, pe care mi-am cumparat-o acum cateva saptamani pur si simplu pentru ca am fost uimit s-o gasesc la Kretzulescu, avand in vedere ca a fost editata in 2001; mi s-a parut prea siropoasa si dupa vreo 50 de pagini am lasat-o balta.

Stiu ca sora-mii i-a placut foarte mult Cum sa fii bun a lui Hornby, stiu ca dintr-o carte a lui a iesit un film care-mi place si mie foarte mult-High Fidelity cu John Cusack-iar ideea, cel putin din ce am citit pe spatele volumului este cea care m-a convins sa-l cumpar, insa faptul ca e scris din perspectiva feminina a facut sa nu ma simt confortabil citind-o, asa ca o las pe alta data, cand voi fi mai putin ingust la minte..

Voi ce carti n-ati putut termina?

Niciun comentariu: